ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

ΓΙΑΤΙ Ο ΘΗΛΑΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ ΤΗΣ ΜΗΤΕΡΑΣ;

ΒΙΚΤΩΡΙΑ ΚΟΥΓΙΑ MD

ΠΑΙΔΙΑΤΡΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
breast feeding baby

ΓΙΑΤΙ Ο ΘΗΛΑΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ ΤΗΣ ΜΗΤΕΡΑΣ;

Νέα έρευνα δείχνει πώς ο θηλασμός μειώνει τον κίνδυνο κατάθλιψης στις νέες μητέρες, τις βοηθά να κοιμούνται περισσότερο και να ξεπερνούν τις προηγούμενες αντιξοότητες. Κάθε χρόνο, εκατοντάδες χιλιάδες μητέρες σε όλο τον κόσμο εμφανίζουν κατάθλιψη μετά τον τοκετό (επιλόχεια κατάθλιψη). Οι επαγγελματίες αναγνωρίζουν περισσότερο από ποτέ την ύπαρξη της κατάθλιψης ως ασθένεια, και αυτό από μόνο του αποτελεί μια θετική αλλαγή. Δυστυχώς, ο αριθμός των γυναικών με κατάθλιψη φαίνεται να αυξάνεται. Τα εκτιμώμενα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι το 10% έως 20% όλων των νέων μητέρων παγκοσμίως βιώνουν κατάθλιψη. Αυτή η αύξηση μπορεί εν μέρει να εξηγηθεί από την αύξηση της επιτήρησης, με αποτέλεσμα οι επαγγελματίες να εντοπίζουν περισσότερες περιπτώσεις. Ωστόσο, αν σκεφτεί κανείς την απομόνωση, την έλλειψη υποστήριξης, το ιστορικό κακοποίησης ή άλλου ψυχικού τραύματος και την ανάγκη να επιστρέψουν οι μητέρες στη δουλειά σχεδόν αμέσως μετά τη γέννα, η αύξηση των ποσοστών κατάθλιψης δεν προκαλεί έκπληξη.

Ο ρόλος του θηλασμού στην προστασία της ψυχικής υγείας της μητέρας

Έρευνες της τελευταίας δεκαετίας έχουν δείξει ότι ο θηλασμός και η κατάθλιψη διασταυρώνονται με μερικούς ενδιαφέροντες και εκπληκτικούς τρόπους. Δυστυχώς, είναι πολλές οι μητέρες με επιλόχεια κατάθλιψη που παροτρύνονται να σταματήσουν το θηλασμό ως λύση για καλύτερη ξεκούραση και ψυχική ηρεμία. Τα επιχειρήματα αφορούν στην καλύτερη ξεκούραση της μητέρας, στην έλλειψη αισθήματος απογοήτευσης σε περίπτωση δυσκολίας με τον θηλασμό. Έτσι συχνά ακούγεται η συμβουλή επιλέξουν τη φόρμουλα και να μην μπουν σε περαιτέρω σκέψεις και διλήμματα. Φυσικά είναι πλήρως αποδεκτό για μια μητέρα το να κάνει τις επιλογές της. Ωστόσο, ενδέχεται αυτό να μην είναι πράγματι η καλύτερη λύση σε αυτές τις περιπτώσεις καθώς οι τελευταίες έρευνες υποδεικνύουν αντίθετα αποτελέσματα. Ο θηλασμός δεν εξαντλεί τις μητέρες, δεν προκαλεί κατάθλιψη αλλά ούτε και συμβάλλει στο να χειροτερεύσει η ήδη υπάρχουσα. Τα προβλήματα και οι δυσκολίες που έρχονται με το θηλασμό σίγουρα μπορούν να είναι απογοητευτικά – ένας λόγος περισσότερο για τον οποίο οι γυναίκες χρειάζονται σωστή υποστήριξη και ακριβείς πληροφορίες, προκειμένου να επωφεληθούν.

Θηλασμός & Στρες

Ένας από τους αρχικούς τομείς έρευνας ήταν η εξέταση του ρόλου του θηλασμού στην απενεργοποίηση της απόκρισης στο στρες. Ιδιαίτερη σημασία είχε ο ρόλος του θηλασμού στη μείωση των επιπέδων των δεικτών φλεγμονής των μητέρων (η οποία αποτελεί μέρος της αντίδρασης στο στρες). Όταν τα επίπεδα φλεγμονής είναι υψηλά, οι άνθρωποι είναι πιο πιθανό να εμφανίσουν κατάθλιψη. Όταν τα επίπεδα φλεγμονής είναι χαμηλότερα, ο κίνδυνος κατάθλιψης μειώνεται. Το σπουδαίο είναι ότι ο θηλασμός δρα μειώνοντας τους δείκτες φλεγμονής. Αυτός είναι ένας τρόπος με τον οποίο ο θηλασμός προστατεύει την υγεία των γυναικών σε όλη τους τη ζωή. Μειώνει τον κίνδυνο κατάθλιψης. Ακόμα, μειώνει τον κίνδυνο ασθενειών όπως οι καρδιακές παθήσεις και ο διαβήτης. 

Θηλασμός & Ύπνος

Υπάρχει ίσως η λανθασμένη πεποίθηση ότι οι μητέρες που θηλάζουν κοιμούνται λιγότερο. Ωστόσο, έρευνες αποκαλύπτουν ότι ισχύει ακριβώς το αντίθετο, οι μητέρες δηλαδή  που θηλάζουν φαίνεται να κοιμούνται περισσότερο. Αποδείχθηκε ότι τα καλύτερα αποτελέσματα αφορούσαν τις μητέρες που θηλάζουν αποκλειστικά. Οι μητέρες που εφαρμόζουν μικτό θηλασμό μπορεί να κοιμούνται λιγότερο και να έχουν λιγότερα από τα αποτελέσματα του αποκλειστικού θηλασμού που μειώνουν το άγχος. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τη συνηθισμένη συμβουλή που δίνεται ορισμένες φορές σε μια κουρασμένη νέα μητέρα, από το οικογενειακό ή φιλικό περιβάλλον :”δώσε λίγο ξένο γάλα για να ξεκουραστείς”. Τα δεδομένα   που έχουμε από τις  μελέτες δείχνουν ότι οι μητέρες που ακολουθούν αυτή τη συμβουλή πιθανότατα κοιμούνται λιγότερο, όχι περισσότερο. Στα στοιχεία της έρευνας βλέπουμε ότι οι μητέρες που θηλάζουν αποκλειστικά κοιμούνται συνολικά περισσότερο, παρόλο που ξυπνούν πιο συχνά. Αυτό φαίνεται να είναι αρκετό για να κάνει τη διαφορά στις αναφορές τους για το πόση ενέργεια έχουν, την αίσθηση της ευημερίας τους και τα ποσοστά κατάθλιψης.

Γιατί να θηλάσω , λοιπόν; 

Η απάντηση μπορεί να βρεθεί στην κατανόηση του ρόλου του θηλασμού στη μείωση της αντίδρασης στο στρες. Το σώμα μας γνωρίζει ότι δεν ζούμε σε ένα τέλειο κόσμο και ότι συχνά οι μητέρες καλούνται να αντιμετωπίζουν τα άγχη και την σκληρή πλευρά της καθημερινότητας. Ο θηλασμός, όμως, επιτρέπει ουσιαστικά στις μητέρες να έχουν ένα επιπλέον εργαλείο που συμβάλλει στην ενίσχυση της ψυχική υγείας και τις βοηθάει να θωρακιστούν καλύτερα απέναντι στις αντιξοότητες της καθημερινότητας. Αυτή είναι μια απίστευτα ελπιδοφόρα πληροφορία. Βέβαια, αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει κανένα όφελος για μια μικτή θηλάζουσα μητέρα; Φυσικά και υπάρχει. Ο θηλασμός είναι καλός σε όποιο βαθμό κι αν γίνεται, οφελώντας την ίδια τη μητέρα και το μωρό. Αυτό που τονίζεται εδώ είναι ότι το συμπλήρωμα με φόρμουλα μπορεί να γίνει για διάφορους άλλους λόγους, όχι όμως για να “ξεκουραστεί και να κοιμηθεί η μητέρα” γιατί τελικά αυτό δε φαίνεται να συμβαίνει.

ΒΙΚΤΩΡΙΑ ΚΟΥΓΙΑ MD
ΠΑΙΔΙΑΤΡΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Η παιδίατρος Βικτωρία Κούγια είναι πιστοποιημένη σύμβουλος γαλουχίας με σπουδές στην Ιατρική Σχολή του Α.Π.Θ. και έχει προϋπηρεσία σε Λονδίνο και Θεσσαλονίκη.

*Το περιεχόμενο σε αυτό το ιστολόγιο δεν προορίζεται να υποκαταστήσει επαγγελματικές ιατρικές συμβουλές, διάγνωση ή θεραπεία. Πάντα αναζητήστε τη συμβουλή εξειδικευμένων παρόχων υγείας με ερωτήσεις που μπορεί να έχετε σχετικά με ιατρικές παθήσεις.

Μοιραστείτε το !!

Περιεχομενο

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
ΜΗΤΡΙΚΟ ΓΑΛΑ : ΣΥΛΛΟΓΗ, ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ & ΧΡΗΣΗ 
ΘΗΛΑΣΜΟΣ ΣΕ ΔΗΜΟΣΙΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ
ΓΙΑΤΙ ΝΑ ΘΗΛΑΣΩ;
ΘΗΛΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ!
ΘΗΛΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΦΑΡΜΑΚΑ: ΠΟΙΑ ΕΠΙΤΡΕΠΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΠΟΙΑ ΟΧΙ
ΠΟΤΕ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΘΗΛΑΣΩ
ΚΛΕΙΣTΕ ΡΑΝΤΕΒΟΥ

ΒΙΚΤΩΡΙΑ ΚΟΥΓΙΑ MD

ΠΑΙΔΙΑΤΡΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει ότι έχετε την καλύτερη εμπειρία στον ιστότοπό μας.

Ονοματεπώνυμο *
Email
Μήνυμα